Kontrast
A A A
Polski Wielka Wieś na Facebooku

Co to jest i jak działa mikroskop? zajęcia wprowadzające do mini badań

W ramach projektu realizowanego przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Wielkiej Wsi  „Małe przygody dzieci w wielkim świecie natury” dofinansowanego przez Fundację BGK – w dniu 17.02.2017 odbyły się warsztaty przyrodnicze dla najmłodszych! Dzięki dofinansowaniu przez Fundację BGK w programie „Na dobry początek: Szkoła Podstawowa w Bęble – partner główny w projekcie - została zaopatrzona w 4 profesjonalne mikroskopy Levenhuk, dzięki którym uczniowie naszej szkoły mogą poznawać tajniki mikroświata.

Celem zajęć było zaciekawienie uczniów światem tajemniczej biologii – nie przez wykład czy suchą teorię – lecz przez doświadczenia i zajęcia praktyczne z mikroskopem. Kolejny raz sprawdzają się tutaj słowa Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”

Na żywej lekcji przyrody „młodzi naukowcy” badali m.in. nogę muchy domowej. Odpowiedzieliśmy na pytania – w jaki sposób owady chodzą po ścianach i dlaczego muchy cały czas myją swoje nogi? Kluczem do odpowiedzi była wnikliwa obserwacja pod mikroskopem. Okazało się, że mucha – oprócz małych haczyków na końcu swojej nogi, posiada specjalne gruczoły w postaci małych płatków. Wydzielają one lepką substancję, która pozwala chodzić po sufitach, a także służy do wychwycenia smaku swojego posiłku.
Kolejnym punktem badawczym był miąższ cebuli. Aby zbadać strukturę komórek tego warzywa, potrzebowaliśmy niezwykle cienkiego fragmentu. Dzieciaki miały za zadanie dostrzec małą, ciemną kropkę w każdej komórce. Dowiedzieli się, że tajemniczą plamką jest jądro, które można nazwać mózgiem komórki. Poza jądrami i błonami komórkowymi – uczniowie zauważyli większe, jaśniejsze obszary – wakuole. To one magazynują składniki odżywcze i zapewniają komórkom przetrwanie!

Uczniowie mieli za zadanie zapamiętać detale wyświetlanych preparatów, a następnie przenosili ten obraz na kartkę. Okazało się, że mamy w szkole kilkoro naprawdę dociekliwych i dokładnych uczniów – poradzili sobie z tym zadaniem bezbłędnie.

Kolejnymi preparatami były: łodyga bawełny i drewno sosny. Podczas obserwacji tych okazów mogliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: jak to możliwe, że wysokie drzewa są odporne na warunki pogodowe, wiatr, deszcz i grawitację? Sprawdziliśmy to na przykładzie sosny. Uczniowie bez trudu zauważyli, że kora tego drzewa składa się z martwych komórek , które pomagają chronić wewnętrzne warstwy przed zniszczeniem. Przez mikroskop mogliśmy dostrzec także charakterystyczne białe plamki, które wypełnione są celulozą, zapewnia ona drzewu siłę i odporność! Przy okazji przypomnieliśmy sobie, że substancja ta jest potrzebna do produkcji papieru!

Na warsztatach pojawiło się wiele mądrych pytań, świadczące o tym, że nasze dzieciaki są dociekliwe i otwarte na wiedzę!

Tekst: I.Waliczek

Tagi dla strony:

2017-02-21