Kontrast
A A A
Polski Wielka Wieś na Facebooku

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Białym Kościele na zielonej szkole w Mielnie – Unieściu

W maju uczniowie Szkoły Podstawowej w Białym Kościele wyjechali do Mielna – Unieścia na „zieloną szkołę”. Gościliśmy w pensjonacie „DUET” prowadzonym przez Państwa Krystynę i Czesława Sobczaków, w którym panuje ciepła, rodzinna atmosfera i komfortowe warunki. Serwowane są tu także pyszne, domowe posiłki.

W czasie dziesięciodniowego pobytu zorganizowane były liczne spacery i wyjazdy. Z pewnością na długo w pamięci zapadnie wycieczka do Skansenu Chleba w Ustroniu Morskim, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach „Od ziarenka po bochenek” poznając cały proces wypieku chleba oraz dawne przedmioty używane w gospodarstwie domowym. Z wielką radością i zaangażowaniem uczniowie własnoręcznie włączyli się w proces produkcyjny nadając oryginalne kształty bułeczkom, które po upieczeniu mogli zabrać na pamiątkę lub skosztować na miejscu. Poprzez aktywny udział w zajęciach młodzi ludzie uczyli się szacunku do chleba, który od zawsze zakorzeniony jest w polskiej tradycji.

W Dobrzycy zachwyciły nas ogrody tematyczne „Hortulus”, m.in. ogród japoński, francuski, śródziemnomorski. Wzrokiem zawładnęły ogrody barwy, światła i cienia, słuch rozbudziły ogrody szumu, szelestu i dźwięku, a woń, aromat i zapach pobudziły ogrody ziołowe. Podziwialiśmy nie tylko kompozycje roślinne, ale również wyszukane i oryginalnie wkomponowane elementy architektury i sztuki ogrodowej: rzeźby, altany, mosty, stawy i oczka.

W czasie pobytu nad morzem nie można pominąć rejsu statkiem. Na pokładzie Santa Maria wypływającego z portu Kołobrzeg w czasie silnego wiatru przeżyliśmy morską przygodę. Po wyjściu na suchy ląd udaliśmy się do Maszoperii. W technologii 6D gościliśmy w dawnej chacie rybackiej, poznaliśmy jej mieszkańców, zwyczaje oraz tradycje pierwszych związków rybackich zakładanych nad Bałtykiem. Spacerując po Starym Mieście obejrzeliśmy Ratusz i Bazylikę konkatedralną Wniebowzięcia NMP z XIV wieku oraz przeszliśmy pod Pomnik Zaślubin Polski z Morzem. Delektując się słodkimi bułeczkami z kołobrzeskiej cukierni wysłuchaliśmy barwnej opowieści o technice ręcznego wyrobu pamiątkowych monet przez mincerza. Prawie każdy zapragną mieć w swojej kolekcji nową 5-parsętówkę. Wędrując po Kołobrzegu nie mogliśmy też zapomnieć o bohaterach armii polskiej i radzieckiej poległych w walce o wyzwolenie tej ziemi i spoczywających na Cmentarzu Wojskowym. Zapalając pamiątkowy znicz oddaliśmy im hołd. W drodze powrotnej do Unieścia, pomimo zmęczenia pokonaliśmy jeszcze 224 schody, aby ujrzeć niezapomniane widoki z latarni morskiej w Gąskach.

Promując aktywny sposób spędzania czasu przemierzyliśmy 8 kilometrową trasę turystyczną w Słowińskim Parku Narodowym podziwiając ruchome wydmy i charakterystyczną szatę roślinną. Włożony wysiłek zaowocował cudownymi wrażeniami i urokliwym widokiem spienionych morskich fal. Nasze wrażenia uwieńczyliśmy sesją zdjęciową z wieży widokowej w Czołpinie. Osobliwości Słowińskiego Parku Narodowego poznaliśmy w Muzeum Przyrodniczym w Smołdzinie. Korzystając z ładnej, słonecznej pogody zwiedziliśmy port w Darłówku z charakterystycznym rozsuwanym mostem. Dzień zakończyliśmy odwiedzinami w Sanktuarium Przymierza Matki Bożej Trzykroć Przedziwnej na Górze Chełmskiej, które otoczone jest największym w Europie różańcem.

W czasie pobytu na zielonej szkole wielokrotnie spacerowaliśmy po Mielnie, Unieściu, nad morze i nad Jezioro Jamno. Mieleńska plaża stała się miejscem radosnych zabaw, konkursów i zawodów sportowych. Goszcząc w plażowym porcie rybackim mieliśmy niewątpliwą przyjemność spotkania z Pascalem Brodnickim i jego ekipą TV. Pomimo ogromu zajęć znany kucharz poświęcił nam swoją uwagę rozdając każdemu autografy z dedykacjami i pozując do zdjęć.

Wspólnie spędzony czas zdaniem wszystkich uczestników zielonej szkoły minął zbyt szybko. W opinii uczniów wycieczki były udane i ciekawe, dyskoteki szalone, a organizowane konkursy z licznymi nagrodami emocjonujące. Na każdym kroku spotykaliśmy się z sympatią i życzliwością innych. Nasi uczniowie postrzegani byli jako grzeczne, kulturalne i zdyscyplinowane dzieci, które godnie reprezentowały Szkołę Podstawową w Białym Kościele.

Rozstając się z Mielnem zachowaliśmy w pamięci przepiękne widoki nadmorskich plaż, szum fal, leniwie poruszające się wiatraki i bocianie gniazda. Wracając do domu przywieźliśmy ze sobą wiele pamiątek, zdjęć i nadzieję na kolejne wspólne spotkanie z morzem w przyszłym roku.